Topienie marzanny to jeden z najstarszych ludowych zwyczajów związanych z przywitaniem wiosny, mający swoje korzenie w dawnych obrzędach słowiańskich. W tradycji ludowej marzanna symbolizowała zimę i odchodzenie, a jej topienie miało na celu pożegnanie mroźnej pory roku i przywołanie ciepła oraz życia, które zwiastuje wiosna. Zwyczaj ten był praktykowany przez wieki w różnych częściach Polski i Europy, a marzanna często była stawiana na wodzie lub palona, symbolizując oczyszczenie i odrodzenie. W dzisiejszych czasach, mimo że marzanna stała się bardziej symbolicznym aktem, witanie wiosny w ten sposób nadal cieszy się dużą popularnością, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.
Spis treści
- Przywitanie wiosny w przedszkolu – gry i zabawy dla najmłodszych
- Przywitanie wiosny – scenariusz
- Radość z pierwszego dnia wiosny – 21 marca
- Jak przywitać wiosnę z młodszym dzieckiem?
- Tworzenie marzanny – kreatywne zadanie dla dzieci
- Topienie marzanny – ekologiczne przesłanie
- Radosne witanie wiosny z dzieckiem!
Przywitanie wiosny w przedszkolu – gry i zabawy dla najmłodszych
W przedszkolach tradycja topienia marzanny jest doskonałą okazją do organizowania różnorodnych festynów, zabaw i gier, które pomagają najmłodszym w radosny sposób przywitać wiosnę. Wiele przedszkoli organizuje specjalne imprezy, podczas których dzieci mogą samodzielnie wykonać marzannę z różnych materiałów, takich jak słoma, papier czy tkaniny. Po przygotowaniach następuje symboliczne topienie, które jest często połączone z tańcami, śpiewami i wiosennymi zagadkami.
Tęczowe wróżki plecak – Floss & Rock
Sowa plecak ze ściągaczem – Trixie
Alpaka plecak ze ściągaczem – Trixie
Szop plecak ze ściągaczem – Trixie
Zajęcia te uczą maluchy o zmianach zachodzących w przyrodzie i pomagają rozbudzić ich kreatywność. Każde dziecko pamięta, że 21 marca, to przemiana Zimy w Wiosnę. Budzenie się natury do życia oraz nowe nadzieje na dobrą zabawę na świeżym powietrzu!
Przywitanie wiosny – scenariusz
Scenariusz przywitania wiosny w szkole czy przedszkolu może być prosty i kreatywny. Nauczyciele często rozpoczynają dzień od opowieści o tradycji topienia marzanny, przedstawiając historię tego zwyczaju. Następnie dzieci przygotowują marzannę, angażując się w różne prace plastyczne, np. malowanie, ubieranie i dekorowanie. Kiedy marzanna jest gotowa, odbywa się tradycyjna procesja z marzanną do wody lub ogniska. W programie mogą także znaleźć się wiosenne tańce, śpiewy przy akompaniamencie instrumentów oraz zabawy edukacyjne związane z nadejściem wiosny, np. poszukiwanie oznak wiosny w ogrodzie lub na podwórku. Całość kończy się radosnym powitaniem wiosny i ciepłymi życzeniami dla wszystkich.

Przykładowy rozkład imprezy na 1 Dzień Wiosny:
- Powitanie dzieci i wprowadzenie w tematykę
- Nauczyciel wita dzieci i opowiada krótko o zwyczaju topienia marzanny oraz o tym, czym jest wiosna.
- Dzieci dowiadują się, że 21 marca to pierwszy dzień wiosny, który symbolizuje koniec zimy i początek cieplejszej pory roku.
- Przygotowanie marzanny
- Dzieci tworzą własną marzannę z papieru, słomy, tkanin i innych materiałów (w zależności od wieku i umiejętności).
- Wspólne ozdabianie marzanny w grupach. Warto wówczas zapewnić im zestawy kreatywne: bibulłe, kolorowe karki, flamastry, fiszki i klej oraz nożyczki.
- Zabawa ruchowa – „Wiosenne tańce”
- Dzieci tańczą do wesołej, wiosennej muzyki, symbolizując radość z nadejścia wiosny.
- Zabawa może obejmować różne ruchy imitujące kwitnące kwiaty, wiatr czy deszcz.
- Wiosenne zagadki i quiz
- Nauczyciel zadaje dzieciom pytania związane z wiosną (np. jakie kwiaty rosną wiosną, jakie zwierzęta budzą się do życia).
- Każde dziecko, które zna odpowiedź, dostaje „wiosenną” naklejkę lub drobny upominek.
- Procesja z marzanną
- Dzieci wyruszają na zewnątrz lub do wyznaczonego miejsca, niosąc własnoręcznie przygotowaną marzannę.
- W trakcie procesji dzieci śpiewają wiosenne piosenki lub recytują wierszyki.
- Topienie marzanny
- Marzannę symbolicznie topi się w wodzie lub pali na ognisku (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa).
- Dzieci obserwują, jak marzanna znika, co symbolizuje pożegnanie zimy i przyjęcie wiosny.
- Radosne powitanie wiosny
- Po „topieniu marzanny” dzieci wznoszą okrzyki radości i śpiewają wiosenne piosenki.
- Każde dziecko otrzymuje symboliczny „kwiatek wiosny” (np. papierowy kwiatek, naklejkę, balonik).
- Zakończenie
- Nauczyciel podsumowuje wydarzenie, przypominając dzieciom o symbolice topienia marzanny i przywitania wiosny.
- Wspólne zdjęcie na pamiątkę i życzenia radosnej wiosny.
Radość z pierwszego dnia wiosny – 21 marca
Pierwszy dzień wiosny to szczególny moment w roku, który w Polsce obchodzony jest 21 marca. Dzień ten symbolizuje koniec zimy i początek cieplejszej pory roku, co jest powodem do radości dla wszystkich. W szkołach, przedszkolach i na placach zabaw, dzieci witają wiosnę poprzez różnorodne zabawy, konkursy oraz wspólne śpiewy. Jest to czas, kiedy każdy z nas czuje, że nadchodzi zmiana na lepsze – ciepło, więcej słońca, kwitnące kwiaty i budząca się do życia przyroda. Wiosna to nie tylko pora roku, ale także symbol nowego początku, pełnego energii i optymizmu.
Jak przywitać wiosnę z młodszym dzieckiem?
Przywitanie wiosny z młodszym dzieckiem może być równie wesołe i kreatywne, nawet jeśli maluch nie jest jeszcze w stanie uczestniczyć w bardziej zaawansowanych zabawach. Gdy dopisze pogoda można już wynieść zabawki ogrodowe. Proste gry, jak poszukiwanie pierwszych kwiatów w ogrodzie, obserwowanie zmieniającej się pogody czy wykonanie własnej marzanny z papieru, będą doskonałym sposobem na wprowadzenie malucha w wiosenną atmosferę.
Warto wówczas zwrócić uwagę na zmiany w przyrodzie, pokazać dziecku, jak zaczynają kwitnąć pierwsze kwiaty i jak przyroda budzi się do życia. Zajęcia z malowaniem wiosennych obrazków lub zabawa w „wiosenne kwiatki” to także świetne pomysły na wprowadzenie dziecka w tę wspaniałą porę roku. Do tego troszkę muzyki we własnym wykonaniu na instrumentach dla dzieci i już imprezka na 1 dzień wiosny gotowa!
Tworzenie marzanny – kreatywne zadanie dla dzieci
Tworzenie marzanny to doskonała okazja do rozwijania wyobraźni i zdolności manualnych u dzieci. Przedszkolaki i uczniowie mogą wykonać ją samodzielnie z różnych materiałów, takich jak papier, słoma, sznurek czy tkaniny. Wspólne tworzenie marzanny rozwija zdolności współpracy i komunikacji w grupie, a także wprowadza element zabawy edukacyjnej, która uczy dzieci o tradycji i kulturze. Ponadto, podczas tego procesu maluchy mogą dowiedzieć się, dlaczego marzanna jest symbolem zimy i jak topienie jej pomaga przyciągnąć wiosnę. Tworzenie marzanny to świetna zabawa, która staje się integralną częścią wiosennego święta.
Oprócz tworzenia marzanny można także przygotować puzzle dla dzieci ze zdjęcia marzanny lub zdjęcia kwitnących, wiosennych kwiatów. W domu, przedszkolu lub w szkole można pociąć przygotowane wcześniej zdjęcie i poprosić dzieci o ułożenie całego zdjęcia z takich puzzli.
Topienie marzanny – ekologiczne przesłanie
Chociaż topienie marzanny to tradycja związana z pożegnaniem zimy, warto pamiętać o aspektach ekologicznych tego zwyczaju. Współczesne podejście do topienia marzanny zaleca tworzenie jej z materiałów biodegradowalnych lub naturalnych, aby uniknąć zanieczyszczania środowiska. Marzanna powinna być symbolem oczyszczenia, zarówno w sensie tradycyjnym, jak i ekologicznym. Można ją również spalić w kontrolowany sposób lub po prostu wyrzucić do kosza na odpady organiczne, by uniknąć pozostawiania śmieci w przyrodzie.

Radosne witanie wiosny z dzieckiem!
Topienie marzanny to tradycja, która łączy pokolenia, przypominając o przemianach zachodzących w naturze i o symbolice odradzającej się wiosny. Niezależnie od tego, czy obchodzimy ten zwyczaj w przedszkolu, szkole czy w gronie rodzinnym, jest to doskonała okazja do wspólnej zabawy, radości i refleksji. Przywitanie wiosny to także czas, kiedy możemy na nowo docenić piękno przyrody, jej zmiany oraz nowe możliwości, jakie niesie ze sobą ciepła pora roku.