Rodzice, małych dzieci, zastanawiają się jakie zabawki kupować swoim pociechom by sprawić im radość, a jednocześnie, by zabawa sprzyjała rozwojowi dziecka. Sprawdź dlaczego naukowcy i specjaliści od rozwoju rekomendują klocki, a zwłaszcza te z drewna i zabawę nimi.
Czy klocki to dobra zabawka dla dziecka?
Klocki są wszechstronnymi i edukacyjnymi zabawkami, które mogą pomóc dzieciom rozwijać wiele różnych umiejętności i kompetencji, jednocześnie zapewniając im radość i satysfakcję z zabawy. Ponadto, dzięki zabawom na przykład drewnianymi klockami, dziecko może rozwijać się na wielu płaszczyznach:
- Fizycznej – dziecko zmuszone jest niejako do zaangażowania całego swojego ciała w zabawy z klockami. Dodatkowo warto tu wspomnieć o rozwoju umiejętności motorycznych. Dzieci mogą ćwiczyć swoje zdolności motoryczne poprzez chwytanie, układanie i budowanie.
- Umysłowej – zabawy z udziałem kloców sprzyjają rozwojowi precyzji ruchowej i koordynacji ręka-oko. Zabawy te usprawniają procesy takie jak: pamięć, uwaga, percepcja, spostrzegawczość czy umiejętność kontroli.
- Społecznej – gdy dzieci bawią się wspólnie klockami, uczą się współpracy, rozwiązywania konfliktów i komunikacji. To pomaga w rozwoju zdolności interpersonalnych.
- Matematycznej – dzieci mogą ćwiczyć umiejętności matematyczne, takie jak liczenie, sortowanie, klasyfikowanie i porównywanie rozmiarów i kształtów. Dzieci mogą ćwiczyć umiejętności matematyczne, takie jak liczenie, sortowanie, klasyfikowanie i porównywanie rozmiarów i kształtów. Przy układaniu na przykład drewnianych klocków dzieci uczą się również o przestrzeni, wzorcach, symetrii i proporcjach. To pomaga w rozwijaniu umiejętności przestrzennego myślenia.
- Sensorycznej – poprzez zabawę drewnianymi klockami Dzieci mogą odkrywać różne tekstury i wagi klocków, co pomaga w rozwijaniu zmysłów.
W jakim wieku można kupić dziecku klocki?
Klocki są zabawkami odpowiednimi dla dzieci w różnym wieku, w zależności od ich rozwoju i umiejętności. I tak:
- Niemowlęta (0-12 miesięcy):
W tym wieku niemowlęta mogą być zainteresowane klockami drewnianymi w formie dużych, prostych bloków, które mogą trzymać w dłoni i próbować gryźć.
Klocki mogą być używane jako narzędzie sensoryczne (zabawki sensoryczne) i manipulacyjne. - Niemowlęta i małe dzieci (1-3 lata):
Dla dzieci w wieku niemowlęcym i małych dzieci, klocki powinny być duże, niemal niemożliwe do połknięcia.
Klocki w tym wieku pomagają w rozwijaniu umiejętności motorycznych, koordynacji ręka-oko i zdolności do układania prostych struktur. - Przedszkolaki (3-5 lat):
Dzieci w wieku przedszkolnym mogą korzystać z mniejszych klocków, które pozwalają na bardziej skomplikowane konstrukcje.
Mogą również zaczynać ćwiczyć umiejętność rozumienia kształtów i kolorów poprzez zabawę z klockami. - Dzieci w wieku szkolnym (6+ lat):
Dla starszych dzieci klocki mogą stanowić narzędzie do bardziej zaawansowanych projektów i konstrukcji.
Dzieci w wieku szkolnym mogą używać klocków do tworzenia bardziej skomplikowanych modeli, które wymagają planowania i kreatywności.
Najważniejsze jest dostosowanie rodzaju i rozmiaru klocków do wieku i umiejętności dziecka. Ponadto zabawy z klockami na przykład drewnianymi wspierają rozwijanie wielu umiejętności, takich jak myślenie przestrzenne, kreatywność, koordynacja ręka-oko, rozumienie kształtów i kolory. Dodatkowo umożliwiają budowanie umiejętności społecznych podczas zabawy z innymi dziećmi.
Jak zachęcić dziecko do zabawy klockami?
Zachęcanie dziecka do zabawy klockami może być przyjemne i korzystne dla jego rozwoju.
Zaczynając od siebie, wyraź swoje zainteresowanie zabawą klockami. Baw się razem z dzieckiem, tworząc razem różne konstrukcje i modele. Twoje zaangażowanie może być inspiracją dla dziecka.
Razem z dzieckiem twórzcie różne rzeczy z klocków. Możecie wspólnie budować wieże, domki, mosty lub inne konstrukcje. To pomaga w budowaniu więzi i kreatywności. Podczas pierwszych zabaw możesz proponować konkretne projekty lub wyzwania, które będziecie realizować razem. Na przykład, możesz zachęcić dziecko do zbudowania mostu lub wieży o określonej wysokości.
Zawsze podczas zabawy doceniaj wysiłek i pomysłowość dziecka. Chwal je za udane konstrukcje i pomysły. To buduje poczucie sukcesu i zachęca do dalszej zabawy.
Na późniejszych etapach daj dziecku swobodę eksperymentowania z klockami. Niech próbuje różnych pomysłów i podejść do budowania. To pomaga w rozwijaniu kreatywności i myślenia poza schematami. Zachęcaj do eksperymentowania i testowania różnych pomysłów.
Jeśli to możliwe, organizuj sesje zabaw z klockami drewnianymi lub innymi, na które zaprosisz inne dzieci. Wspólna zabawa może być jeszcze bardziej inspirująca.